Hello Budapest! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Veerle Gnodde - WaarBenJij.nu Hello Budapest! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Veerle Gnodde - WaarBenJij.nu

Hello Budapest!

Door: Veerle Gnodde

Blijf op de hoogte en volg Veerle

13 Februari 2015 | Hongarije, Boedapest

Hoi allemaal!

Daar zit ik dan eindelijk. Na het lange aftellen, het vele regelen en de slapeloze nachten ben ik eindelijk daar waar ik zolang naar uit heb gekeken. BOEDAPEST! 11 februari was het zover en ging om 4:00 de wekker omdat we om 5:00 al moesten gaan rijden richting Eindhoven. Mijn vlucht zou om 8:50 vertrekken en we waren dan ook mooi op tijd. Even werd het spannend i.v.m. een korte file, maar het viel gelukkig allemaal mee. Eenmaal ingecheckt was het dan ook echt tijd om afscheid te nemen. Nog een laatste knuffel en een laatste kus aan pap en mam, en toen was ik echt weg. Van Joris had ik al een paar dagen eerder afscheid genomen. Ik vloog met Wizz air, een goedkope vlucht in een roze vliegtuig, want hé ik blijf een student he ;) Dat het goedkoop was kon ik gelijk wel merken, want ik moest mezelf zowat dubbel vouwen om in mijn stoel te komen. Maar goed, het was maar voor een kleine twee uur en ik vloog naar het Parijs van het oosten dus ik was zeer tevreden. Eenmaal aangekomen in Boedapest werden we met een bus van het vliegtuig naar de aankomsthal gebracht. En natuurlijk, weer niet te zuinig, want als sardientjes in een blik werd het een knus en gezellig ritje. Doordat ik een beetje overwelmed was door de reis en aankomst, en omdat alles redelijk onduidelijk was stond ik voor dat ik het wist in de aankomst hal. Oeps, ik was zo doorgelopen naar exit, maar had mijn bagage nog niet gezien. Lichtelijke paniek.. Ik snelde me naar de tourist information office waar ik een een nummer van een meneer kreeg die ik kon bellen met een telefoon iets verderop. Via deze weg kreeg ik contact met iemand die mij kwam halen zodat ik terug kon om mijn bagage te halen. En ja hoor, daar stond m'n koffer(tje) als laatste nog op de band. Vervolgens was het tijd om uit te gaan zoeken hoe ik nou eigenlijk van het vliegveld naar mijn appartement kon komen, en ik koos ervoor om dat gewoon met de bus en de metro te doen omdat dat gewoonweg het goedkoopst was. Nou, dat heb ik geweten want een enorme koffer van dertig kilo en de trappen bij de metro's gaan niet zo goed samen. Daarbij kwam dat de meneer waar ik mijn kaartjes had gekocht deed alsof hij wist waar mijn adres zich bevond, maar dat eigenlijk helemaal niet zo goed wist. Hij stuurde me naar een verkeerd metro station waardoor ik een beetje verdwaald raakte. Het is hier best ''warm'' overdag omdat er geen wolkje aan de lucht is en de zon best hard schijnt, dus zien jullie het al voor je? Ik, zwetend met een dikke jas, trui, en vest (het paste niet meer in m'n koffer) opzoek naar iemand die me kon helpen. Ik ben maar een piepklein koffiezaakje binnengestapt en de meneer in kwestie, die totaal geen Engels kon (geen enkele Hongaar btw), heeft me met gebaren en geluiden duidelijk gemaakt dat ik dus best nog een eind moest lopen. Ik ben maar begonnen met lopen in de richting die hij me op wees en kwam een McDonalds tegen, WIFI!! Via google maps heb ik gevonden waar ik precies heen moest en zo ongeveer een uur later dan verwacht kwam ik aan bij het appartement. Mijn huisgenoten hadden allemaal lessen dus Marina had een vriend die op mij zou wachten met de sleutels. Ik kon het appartement in, en waaaauw! Het appartement is heel mooi ingericht en ik voelde me er gelijk thuis. Het is wel een beetje klein, maar ik vind dat juist wel heel knus en gezellig. Later kwam Marina thuis en we hebben samen even geluncht en hebben boodschappen gedaan. Omdat ze weer les had, had ik even mooi de tijd om mijn koffer uit te pakken en m’n kamer in te richten. Aan het eind van de middag kwamen Marina, Julie en Carina thuis en we hebben samen wat gegeten. Ik was enorm moe van het reizen dus ik ben maar op tijd naar bed gegaan. Donderdag, m’n eerste echte dagje hier in Boedapest. Carina heeft me geholpen een studenten ov-kaart te kopen en ik heb een nieuwe simkaart met een Hongaars nummer gekocht. Het is hier heel makkelijk geregeld met het ov. Als student kun je een maandkaart kopen voor ongeveer 12euro, en deze mag je gebruiken voor al het openbaar vervoer in de stad. Toen ik dit had gedaan ben ik met Julie en een vriendin van haar uit Frankrijk Boedapest ingegaan. Ik heb nog niet heel veel gezien, maar wat ik heb gezien was prachtig! Boedapest is heel mooi, vooral omdat de Donau er doorheen stroomt. We zijn bij het reusachtige parlementsgebouw geweest, en hebben langs de rivier gelopen. Ook hebben de ‘’The big markethall’’ bezocht. Dit is een hele grote overdekte markt met heel veel verschillende standjes. Je kunt er eten kopen maar ook kleren, stoffen, en toeristische prulletjes. Heel tof! Het was alweer redelijk laat dus zijn we naar huis gegaan. ’S Avonds was het tijd voor mijn eerste ErasmusParty! Voordat we hier heengingen hebben we gezeten bij vrienden van Julie uit Frankrijk. Hier waren super veel mensen, veel fransen en ook Brazilianen omdat de huisgenoten uit Brazilië komen. Dit was een super tof huis omdat het een hostel is geweest. Ze wonen er met 4 dus hebben enorme kamers en een hele grote gezamenlijke ruimte. Het feest werd gehouden in de Hello Baby Bar, een heel groot en oud pand. Het leek een beetje op een oude bank of iets dergelijks. Ik heb gehoord dat heel veel clubs, bars en pubs op hele leuke, mooie en bijzondere locaties gevestigd zijn. Dus ik ben benieuw wat ik nog ga zien. Vandaag heb ik de stad een beetje verkent omdat Julie en Marina lessen hadden. Carina is voor het weekend naar Duitsland vertrokken. Wat ik vanavond ga doen weet ik nog niet helemaal zeker, maar het zal vast en zeker leuk worden. Ook voor het weekend hebben we al leuke plannen gemaakt. Ik moet nu even opschieten want ik ga zo een hapje eten! Ik spreek jullie snel weer met nieuwe, leuke , spannende verhalen (:

Liefs,
Veerle

  • 13 Februari 2015 - 23:31

    Margret:

    Ik heb nooit geweten dat je zo mooi schrijven kon :-)
    Fijn om te lezen dat je je nu al goed vermaakt.
    Ik ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal.
    Succes!

  • 14 Februari 2015 - 08:15

    Paps:

    i am digi to now its a must ....hai wivi gaat goed lees ik wel leuk verslag compliment voor je schrijf stijl mar dat kan ook niet anders wanneer je comunicatie studeert
    zo blijve wij een beetje op de hoogte
    paps

  • 14 Februari 2015 - 13:06

    Tante Frouke:

    Leuk om zo op de hoogte gehouden te worden Veerle! Fijn dat je eerste kennismaking met Bp positief is. Veel plezier xf

Tags: Budapest, First, Day, Hello

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Veerle

Hoi! Mijn naam is Veerle Gnodde. Ik studeer Communicatie in Groningen, en ik vertrek in februari 2015 voor mijn minor naar Boedapest. Hier zal ik tot juli 2015 blijven en via deze weg wil ik jullie op de hoogte houden van wat ik allemaal meemaak tijdens mijn exchange. Ik hoop dat jullie het leuk vinden, en laat me vooral weten wat jullie er van vinden!

Actief sinds 22 Dec. 2014
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 2023

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 06 Juli 2015

Exchange Budapest

Landen bezocht: